Wymagania redakcyjne

Procedura recenzowania:

  1. Kolegium redakcyjne dokonuje wstępnej kwalifikacji nadesłanego tekstu pod kątem zgodności z tematyką i profilem czasopisma, a także ocenia, czy tekst spełnia podstawowe kryteria rzetelności naukowej i staranności merytorycznej.
  2. W wypadku pozytywnej wstępnej kwalifikacji do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
  3. Recenzja jest obustronnie anonimowa, tzn. autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości (ang. double-blind review process).
  4. Recenzja jest przygotowywana w formie pisemnej na formularzu recenzji, w którym oprócz skróconej oceny można zawrzeć ocenę opisową.
  5. Recenzja musi zawierać jednoznaczną konkluzję: artykuł nadaje się do druku w przedstawionej formie; artykuł nadaje się do druku po wprowadzeniu zmian sugerowanych przez recenzenta; artykuł nadaje się do druku pod warunkiem wprowadzenia zmian sugerowanych przez recenzenta i ponownym przesłaniu tekstu do oceny; artykuł nie nadaje się do druku.
  6. Nazwiska recenzentów konkretnych tekstów nie są ujawniane, publikowana jest jedynie zbiorcza lista recenzentów artykułów z danego rocznika.
  7. Uzyskanie dwóch pozytywnych recenzji oraz zastosowanie się do wskazań w nich zawartych kwalifikuje tekst do druku. Kolegium ma prawo dołączyć do uwag recenzenckich własne uwagi i propozycje zmian lub uzupełnień.
  8. Jeśli oceny recenzentów są sprzeczne, a także w innych uzasadnionych wypadkach, kolegium redakcyjne może powołać dodatkowego recenzenta lub przeprowadzić dyskusję nad tekstem i w głosowaniu zadecydować o jego akceptacji lub odrzuceniu.
  9. Redakcja może zwracać się do autora z prośbą o konsultacje na różnych etapach procesu wydawniczego; przed ostatecznym wydaniem tomu artykuł zostanie przekazany do korekty autorskiej.

Zasady edycji

Objętość artykułu – do 14 stron znormalizowanego maszynopisu (ok. 25 000 znaków ze spacjami), objętość recenzji – do 5 stron.

Artykuł powinien być zredagowany w edytorze Word zgodnie z następującymi zasadami:

  • imię i nazwisko autora (autorów) – w lewym górny rogu pogrubioną czcionką 12 p. Times New Roman; nazwisko winno być opatrzone odsyłaczem do przypisu w postaci gwiazdki, a w przypisie należy podać: adres e-mail, stopnień/tytuł naukowy oraz afiliację autora (autorów) wraz z dokładnym adresem pocztowym reprezentowanej instytucji;
  • tytuł: wyśrodkowany pogrubioną czcionką 12 p. Times New Roman;
  • marginesy: 2,5 cm;
  • wcięcie akapitowe w tekście: 1,25 cm;
  • tekst artykułu oraz przypisy wyrównane do lewego marginesu, bez dzielenia wyrazów;
  • czcionka:
    • tekst główny – 12 p. Times New Roman, interlinia – 1,5 p.,
    • przypisy – 10 p. Times New Roman, interlinia – 1 p.;
  • każdy element graficzny (tabela, wykres, fotografia itp.) w tekście powinien być opatrzony tytułem oraz informacją o źródle;
  • cytaty:
    • włączone w tekst (do 4 wersów) w cudzysłowie;
    • dłuższe cytaty (ponadczterowersowe) – czcionka 10 p., wcięcie z lewej 0,5, interlinia – 1 p.;
  • zwroty obcojęzyczne wplecione w tekst polski – kursywą;
  • analizowane wyrażenia – kursywą;
  • znaczenia omawianych wyrazów w tzw. łapkach ‘ ’;
  • wyróżnienia – pogrubione;
  • śródtytuły – czcionka 12 p. pogrubiona;
  • uwagi odautorskie (w tym opuszczenia w cytatach): w nawiasach kwadratowych.

Informacje bibliograficzne:

  • w tekście głównym, w nawiasie okrągłym wg wzoru: nazwisko autora, rok wydania, po dwukropku numer strony, np. (Wierzbicka 1999: 13);
  • odsyłacze w tekście głównym do źródeł internetowych wg wzoru (por. z wzorami opisu bibliograficznego): nazwisko autora, rok publikacji w Internecie, np. (Bauer 2009), nazwisko autora, np. (Wierzbicka b.r.), tytuł publikacji lub skrócony tytuł publikacji i rok publikacji w Internecie, jeśli jest znany, np. (Celebryci trafią na uniwersytety? 2013),  adres strony lub skrócony adres strony, np. (http://filolog.uni.lodz.pl).
  • pod tekstem pełne adresy bibliograficzne wg następującego wzoru:
  • nagłówek: Literatura (12 p. pogrubione);
  • tytuły książek, rozdziałów, artykułów – kursywą;
  • tytuły czasopism – w cudzysłowie.

Wzory opisu bibliograficznego (w tym wzory opisu źródeł internetowych):

Stosowane skróty:

  • pod tekstem, przed literaturą;
  • nagłówek: Wykaz skrótów (12 p. pogrubione).

Do artykułu należy dołączyć streszczenie (do pół strony) w języku polskim i angielskim oraz słowa kluczowe także w języku polskim i angielskim.